Mijn portfolio
Als openminded ontwerper ben ik gewend om in mogelijkheden te denken in plaats van in problemen. Met mijn creaties wil ik anderen blij maken en momenten van betekenis creëren.
Ik sta open voor verschillende perspectieven en ga nieuwe uitdagingen met enthousiasme aan. Ik werk graag met en tussen mensen; juist het feit dat iedereen anders is, maakt de wereld voor mij een inspirerende plek om te leren en te groeien.
Wanneer het moet, ben ik gefocust en serieus, maar van nature ben ik relaxt en nieuwsgierig. Iemand vertelde me ooit dat mijn leergierige houding mijn grootste kracht is, een compliment dat me altijd is bijgebleven. Er zijn nog zoveel technieken, materialen en ervaringen die ik wil ontdekken, en juist dat vooruitzicht maakt mij enorm enthousiast.
IJsvogel
Op verzoek van de klant ontwierp en boetseerde ik deze ijsvogel, volledig afgestemd op hun wensen.
De vogel is vervaardigd uit steengoed, met de hand geglazuurd en zorgvuldig afgewerkt. Het beeldje staat op een massief eikenhouten blok waarin zowel het logo van de opdrachtgever als mijn eigen logo zijn gegraveerd.
Hierdoor ontstaat een persoonlijk, ambachtelijk en uniek eindresultaat.
- November 2025
Spanbanden
Voor dit onderzoek, waarin vergroten, vermenigvuldigen, vervreemden en detailleren centraal stonden, heb ik gekozen om een alledaags en goedkoop object, het spanbandje, te transformeren tot iets luxe en opvallends.
Door zestig spanbanden in twee kleuren te combineren met twee metalen ringen en deze te belichten met gekleurd licht, ontstond een installatie met het karakter en de uitstraling van een moderne kroonluchter.
Dit project laat zien hoe materiaalonderzoek en herinterpretatie de esthetische waarde van een eenvoudig object volledig kunnen veranderen.
-November 2024/ januari 2025
Imaginary band
Dit project heeft mij laten ervaren hoe waardevol samenwerking kan zijn en hoe je de sterke en zwakke punten binnen een team bewust kunt inzetten.
‘De Zweefteven’ ontstonden als een speelse, maar kritische reactie op de huidige samenleving. Vrijheid en een uitgesproken “fuck it”-houding vormen de kern van dit concept. Met een ironische blik combineren we elementen uit zowel de straatcultuur als de hippiecultuur, terwijl we subtiel kritiek leveren op de alledaagse sleur en verwachtingen.
Binnen dit project heb ik me gericht op het ontwikkelen van de visuele uitingen die de identiteit van onze band versterken. Zo ontwierp ik een keramische asbak en het patroon voor de albumhoes en in samenwerking de poster en de aankleding van de presentatie. In deze onderdelen kon ik mijn keramische expertise, gevoel voor vormgeving en oog voor detail kwijt, waardoor het geheel een sterke, samenhangende uitstraling kreeg.
- September 2024/ November 2024
Hartjes sloten
In dit project onderzocht ik wat ik als ontwerper écht belangrijk vind. Al snel ontdekte ik dat ik met mijn werk anderen graag wil raken, blij wil maken en het gevoel wil geven dat er aandacht, tijd en liefde in elk detail zit.
Een aantal jaar geleden kreeg ik een hartjesslot cadeau, met de boodschap dat het bedoeld was om geluk te bewaren en mezelf voorop te zetten. Dat raakte me, omdat ik de neiging heb om de mensen om wie ik geef vóór mezelf te plaatsen. Dit heeft ertoe geleid dat ik soms teleurgesteld raakte of zelfs mijn hart voelde breken door verwachtingen die niet werden waargemaakt.
Vanuit die persoonlijke ervaring besloot ik om zowel gesloten als open harten te maken symbolen voor bescherming, kwetsbaarheid en de ruimte om geluk te delen. Keramiek voelde voor mij als het perfecte materiaal: het maakt me gelukkig, het is tegelijkertijd fragiel en sterk, en het biedt de mogelijkheid om mijn eigen handschrift zichtbaar achter te laten.
-Oktober 2023 / januari 2024
Raku stoken
In samenwerking met Studio Eland nam ik deel aan een Raku stooksessie, een traditionele Japanse keramiektechniek die draait om vuur, rook en spontaniteit.
Tijdens deze methode wordt een biscuitgebakken werkstuk verhit tot ongeveer 1000°C en vervolgens gloeiend heet uit de oven gehaald. Het stuk wordt direct in een vat met brandbaar materiaal, zoals zaagsel, geplaatst waardoor een intens verbrandingsproces ontstaat. Door de thermische schok en het zuurstofarme milieu ontwikkelen zich de kenmerkende zwarte lijnen, spontane barstjes en diepe kleurcontrasten.
Deze ervaring heeft mijn fascinatie voor keramiek verder aangewakkerd en gaf mij een dieper begrip voor de rol van toeval en materiaal reactie binnen het maakproces.
- Maart 2023
Bubs
Voor mijn product examen op Sint Lucas ontwierp ik een lamp geïnspireerd op de Japandi-stijl. In dit ontwerp staan eenvoud, balans en materiaalbeleving centraal Het proces vroeg om veel aandacht voor detail en materiaal.
Door vorm, licht en textuur zorgvuldig op elkaar af te stemmen, heb ik een product gecreëerd dat zowel esthetisch als functioneel sterk is. Het eindresultaat weerspiegelt precies wat ik voor ogen had: een rustig, verfijnd en professioneel ogend ontwerp.
- Januari 2022
Half om Half vaas
Tijdens mijn stage bij Studio Harm & Elke kreeg ik de opdracht een product te ontwerpen. Na veel schetsen besloot ik een vaas met een schuine opening te maken. Het ontwerp maakt gebruik van een complementaire kleurcontrast, waardoor de binnen kant er echt uitspringt.
Omdat de vaas naar boven toe versmalt, heb ik een tweedelige mal gemaakt. Vervolgens doorliep ik het keramiekproces: gieten, sponsen, bakken, schuren, glazuren en opnieuw bakken. Deze ervaring leerde me veel over het ontwerp en de praktische uitvoering van keramiek, maar wakkerde ook mijn liefde voor het materiaal aan. Dit is dan ook de reden waarom ik met zo veel liefde en passie aan Studio Ruby werk.
- September 2020/ januari 2021